Samica nie je žena! A dedo je chlap?

10. marca 2010, Lasky, Zo života

spiderman

Čítal som si v domácej pohode Filanove zážitky z Rumunska, keď mi zrazu syn, sediaci chrbtom ku mne, položil otázku:

„Ocko, samica je žena?“

Divná otázka, pomyslel som si. „Nie, Murko, samica nie je žena. Teda je, ale zvieracia,“ snažím sa mu vysvetľovať, „to by ti dievčatá dali, keby si ich nazval samicami,“ uškrnul som sa a v duchu som si povedal, že aj tak je to pravda, ale musím predsa zachovať nejaké tie pedagogické postupy.

Po chvíľke ticha, keď sa Filan rozpisoval o škaredej Rumunke, zaznela ďalšia otázka:

„Ocko, a dedo je chlap?“ Fúha, trocha to mnou heklo, ale u detí sa dá čakať čokoľvek. Spozornel som, Filana som zložil a pozrel som sa na Murka. Snažil som sa pohľadom vypátrať, prečo mu napadajú takéto divné otázky.

„Jasné, že dedo je chlap! Vyzerá ako nejaká prsnatá ženská?! Vidíš sám, že tak nevyzerá!“ hneď som mu aj odpovedal. Murko sa odvrátil a rozhostilo sa ticho. Ale len kratučké. Ešte som len naťahoval ruku za Filanom a ako petarda do kurína dopadla ďalšia nevšedná otázka.

„Sused je hrdina?“ „Sused?! No, neviem ani o jednom susedovi, žeby bol hrdinom. A v čom by mal byť hrdinom?“ preberám si v mysli susedov a pátram, ktorý z nich má spajdermenovský imidž. Nuž hej, sused nad nami mi pripomína pavúka s tými jeho tenučkými rukami a nohami, ale v žiadnom prípade nie hrdinského spidermana.

Zvedavosť mi už prežrala celé vnútro, tak som sa pustil do vyzvedania pôvodu tých čudných otázok. Vstal som a podišiel k písaciemu stolu k Murkovi.

„A čo mi dávaš také divné otázky, há?!“ zaťal som jazyk do syna a hľadal odpovede v jeho očiach.

„Ocko, veď tu máme domácu úlohu, priradiť k týmto slovám tu na papieri, podľa akého vzoru sa skloňujú. Čo nevidíš?!“ pozrie Murko na mňa a ukazuje mi prefotený hárok papiera, kde sú pod sebou kadejaké slová. Štvrtáci teraz preberajú skloňovanie podľa vzorov. Však to poznáte, nie?! Chlap, hrdina, dub, stroj, žena, ulica, dlaň, kosť, mesto, srdce, vysvedčenie, dievča…        Odľahlo mi, že môj syn je normálny a teda sme aj opravili, čo bolo treba. Po oprave sme dospeli k tomuto – samica je ulica, dedo je hrdina a sused tiež. Keď vám deti dávajú čudné otázky, pátrajte po ich pôvode, zväčša to bude niečo neškodného, ako to bolo v tomto mojom prípade… ((-:

(photo from internet)