Založ si blog

Mesto, čo mi dráždi zmysly…

… Drážďany mám stále v mysli.
Na dovolenke, kde som sa obšmietal okrem iného aj v severných Čechách, som navštívil i metropolu Saska, Dresden. Drážďany sú veľmi krásne, je neuveriteľné, ako sa toto mesto dokázalo pozviechať z trosiek dvojdňového brutálneho bombardovania vo februári 1945. Škoda, že som mal na mesto tak málo času, navštívil som len časť starého mesta, Altstadt, ktoré leží na ľavom, južnom brehu Labe. Takže mám tu pár fotografií a prikladám k nim aj nejaký ten komentár, čo som si pozisťoval o daných objektoch.
Pri vstupe do Altstadt-u z juchovýchodnej strany vášmu zraku určite neunikne 100 metrov vysoká veža radnice – Rathaus-u.
Na  jej vrchole je socha, predpokladám, že pozlátená. Inak, v tomto meste veľmi milujú pozlátené sochy, je ich tam veľmi veľa.   Pri pohľade zbližšia na vrchol veže Rathaus-u sa nám ukáže tento „bodybuilder“ s pre ženské oči určite veľmi chutným zadočkom. To, čo má v ruke, nie je náradie z posilovne, ale roh hojnosti.  
A tu je náš „bodybuilder“ spredu. Socha znázorňuje Herakla (v rímskej mytológii Herkules), v ruke držiac už spomínaný roh hojnosti.
Do výšky sa týči aj veža evanjelického kostola Kreuzkirche (kostol Svätého kríža).
Kreuzkirche pri pohľade od Altmarkt-u (starého trhoviska). Kostol od roku 1491 vyhorel už päťkrát. A preto je čierny. Či?!  🙂
Neďaleko starého trhoviska bližšie k brehom Labe sa nachádza námestie Neumarkt (nové trhovisko). Z tohto veľkého námestia je úchvatný pohľad na luteránsky kostol Frauenkirche (kostol Matky Božej). Týči sa do výšky 95 metrov, kúsok pod vrcholom je vyhliadková terasa. Počas spomínaného bombardovania mesta na konci vojny bol kostol úplne zničený. Budova bola obnovená až v roku 2005, počas dlhých rokov boli ruiny uchovávané a identifikované, tak sa podarilo takmer polovicu ruín zabudovať na svoje pôvodné miesto. Tak to muselo byť namakané puzzle… 🙂
Popri nábreží sa tiahne vyvýšená terasa, ktorá sa volá Brühlsche terrasse. Je pomenovaná po grófovi Brühl-ovi, ktorý tu mal palác a patrilo mu to. Terasu prezývajú aj Balkónom Európy, je to krásne miesto na prechádzky, posedenie, kochanie sa či len na posedenie pri kávičke. Toto je 180°panoráma z terasy na rieku Labe. Vľavo vidno most Augustusbrücke, na náprotivnom brehu sú vládne budovy. Priamo oproti so sivou strechou je ministerstvo financií Saska, vpravo s červenými strechami je sídlo saského premiéra.
Priečelie ministerstva financií.
Sídlo premiéra.
Pohľad na Brühlsche terrasse, napravo je budova Kunstakademie – akadémie umení.
Akadémia je posiata sochami, napríklad týmito.
Vysoká škola výtvarných umení je súčasťou komplexu budov, kam patrí aj uvedená Akadémia umení. Nachádza sa na náprotivnej strane oproti Akadémii a škola sa môže pýšiť touto krásnou kupolou, prezývanou aj „odšťavovač na citróny“. Kupola je presklená, na jej vrchole je pozlátená soška okrídlenej ženy.
Ako v prípade Herkula na veži radnice, aj táto socha vychádza z rímskej mytológie. Zobrazuje Famu (v gréckej mytológii Pheme alebo Ossa), bohyňu slávy, povestí, správ i klebiet, šíriteľku informácií. Svojou trúbou roztrubovala do sveta slávu bohov, ale aj rôzne pikošky a fámy. (A tak vieme, odkiaľ sa vzalo slovo „fáma“ 🙂
Žiaľ, viac som si z tohto mesta nestihol ukoristiť, zle som si rozrátal časový rozvrh, ale stále mi vŕta v hlave, že by som tam strávil nejaký víkend. Veď vlakom z Bratislavy do Drážďan to trvá len šesť a pol hodiny. Môžem vám len poradiť: Pokojne sa nechajte dráždiť Drážďanmi, určite to bude stáť za to.  🙂

Ako zo ženy urobiť muža…

01.03.2011

A zas sa nám chybička vlúdila, do tabuľky zablúdila…

Ako sa Vlk Žralokom vzoprel

31.01.2011

Kde bolo – tam bolo, za siedmimi horami a za siedmimi bankami si v pokoji hovelo pekné horské jazero, kde vetrík čeril hladinu vody a Rusi čerili hladinu vodky. Problémy v jazere boli snáď len so smeťami, ktoré tam zvery nahádzali, počnúc papierikom od Hašlerky končiac hrdzavou Tatramatkou.

Mám dobý postrech, to som musel zahyťiť…

21.12.2010

Vážení, tak toto ma včera prikovalo pred výklad. Obzeral som sa, kde je skrytá kamera, ale nikde som ju nenašiel. Aj som uvažoval, že tam zavolám, ale či by som sa aj dohovoril, to netuším. ((-:

nemecko, polícia, polizei

Nemecká polícia zastrelila muža, ktorý sa s mačetou vyhrážal v knižnici

23.04.2024 23:40

Podľa vyhlásenia bol tento muž polícii známy už skôr. Jeho motív vyhrážania sa v knižnici zatiaľ nie je objasnený.

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Lasky

o všeličom prevažne nevážne...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 16
Celková čítanosť: 60231x
Priemerná čítanosť článkov: 3764x

Autor blogu